Svátek má: Jaromír

Regiony

Velikost textu:

Krajští silničáři zvládli nápor zimy

Krajští silničáři zvládli nápor zimy

Zejména ve své druhé polovině dala o sobě zima pořádně znát a aktuální sezónu udělala silničářům v Pardubickém kraji velmi obtížnou.

Ilustrační foto
2. března 2021 - 11:30

Hlavně únorové přívaly sněhu, ledovka a teploty hluboko pod bodem mrazu vyprázdnily garáže a ztenčily zásoby posypového materiálu. V nejexponovanějších dnech spolkla údržba silnic denně čtyři miliony korun.

Zatímco konec loňského roku vypadal, že průběh zimy bude průměrný, v lednu a únoru měli krajští silničáři práce nad hlavu. Více než tři tisíce kilometrů silnic II. a III. třídy, na kterých zajišťují zimní údržbu, zasypával sníh. Situaci komplikovaly i polámané větve nebo stromy popadané na vozovky.

„Listopad a prosinec přišel na zimní údržbě na částku lehce přesahující pětatřicet milionů korun. Pak přišla skutečná zima, což se projevilo tím, že leden přišel na více než šestačtyřicet milionů. Únor na tom bude přibližně stejně,“ vypočítal prozatímní náklady na zimní údržbu první náměstek hejtmana Michal Kortyš.

Do zimní sezóny se počítá nejenom březen, ale i duben, kdy bude nutné uklidit z vozovek zbytky posypových materiálů. „Z hlediska náročnosti zimní údržby stojí velmi mírná zima řádově 80 až 90 milionů korun, extrémně těžká vyjde na 150 milionů,“ řekl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. „Očekáváme, že letos se bude jednat o částku zhruba 110 až 115 milionů korun, k tomu ale ještě musíme přičíst listopad a prosinec,“ dodal Miroslav Němec.

Při plánování zimní údržby, finančních zdrojů a zásob se vychází ze zkušeností předchozích tří až pěti let. A protože minulé zimy, s výjimkou výkyvu v únoru 2017, byly velmi mírné, je téměř jisté, že finanční předpoklady budou překonány.

„Očekáváme, že budeme muset přesunout z letní údržby 20 milionů korun ve prospěch úhrady nákladů za zimní období,“ odhadl ředitel krajských silničářů Němec.

Jak náročná zimní sezóna doposud byla, o tom jasně vypovídá nejen množství najetých kilometrů při údržbě silnic, ale také spotřeba materiálu, díky kterému se vozovky udržují sjízdné. Z cestářských skladů už zmizelo více než deset tisíc tun posypové soli a více než pětatřicet tisíc tun inertních materiálů, písků a drtí. Některé menší sklady se dokonce zcela vyprázdnily a bylo nutné jejich částečné doplnění tak, aby v nich byly připraveny materiály na plný výkon zimní údržby na alespoň dva týdny dopředu.



„Tuto situaci naši silničáři zvládli i díky tomu, že jsme v nedávné minulosti navýšili investicemi skladovou kapacitu. Na mysli mám třeba loňskou přestavbu skladového hospodářství ve Svitavách, v předchozích letech v Litomyšli, Poličce, Hlinsku, v Holicích, Přelouči a Žamberku“ konstatoval náměstek hejtmana Michal Kortyš.

„Na rozdíl od jiných krajů, kde měli s posypovými materiály obrovský problém, jsme v našem kraji vše zvládli, dokonce jsme mohli částečně pokrýt posypovým materiálem i dodavatele zimní údržby pro Ředitelství silnic a dálnic, kteří se starají o zimní údržbu silnic první třídy v regionu,“ dodal Michal Kortyš.

Pardubickénovinky.cz informoval Mgr. Dominik Barták, tiskový mluvčí Pardubického kraje.

(jv,pardubickenovinky.cz,foto:arch.)