Svátek má: Jan

Regiony

Velikost textu:

Železniční depo k České Třebové patří a mělo by být zachováno

Železniční depo k České Třebové patří a mělo by být zachováno

Depo kolejových vozidel v České Třebové bylo v uplynulém týdnu cílem dalšího zastavení hejtmana Pardubického kraje při cestě po regionu.

Hejtman Martin Netolický
7. března 2018 - 11:30

„Železniční depo k České Třebové neodmyslitelně patří a mělo by být zachováno," říká hejtman Netolický.

Depo kolejových vozidel v České Třebové bylo v uplynulém týdnu cílem dalšího zastavení hejtmana Pardubického kraje při cestě po regionu. Hejtman se zajímal především o zamýšlenou organizační změnu, kterou připravují České dráhy, a která se týká oddělení opravárenské a provozní části v rámci dep kolejových vozidel. Tato změna fakticky znamená zrušení dep a vznik oblastních center, mezi kterými však Česká Třebová není.

„Bohužel podle aktuálních informací České dráhy nepočítají s tím, že by v depu kolejových vozidel v České Třebové zůstala opravárenská část, respektive o řadu těchto činností by depo přišlo. Vzhledem k tomu, že České dráhy mají pravděpodobně zájemce o stávající areál, tak by přemýšleli o privatizaci tohoto provozu. Nejvíce překvapivé je, že přestože je celý areál k dispozici a není plně využit, tak chtějí České dráhy investovat například do depa v Hradci Králové či do dalších dep v rámci sítě, což bude stát nemalé finanční prostředky. Byl jsem však zástupci dopravce ujištěn, že provozní část by měla vzhledem k poloze města a významu depa zůstat a neměly by tak klesat výkony,“ uvedl hejtman Martin Netolický, který se o celé záležitosti dozvěděl v rámci jednání s Českými drahami jako jedním z uchazečů o zajištění provozu regionální železniční dopravy po roce 2019.

Zase trochu sněžilo a s vločkami přibývaly i dopravní nehody

„Při těchto jednáních jsem upozornil, že si těžko dovedu představit, že by regionální doprava v našem kraji byla realizována jinými depy a lidmi mimo náš kraj. Považuji to za nesprávné, a proto jsme jednali o tom, aby provozní a opravárenská činnost ve městě zůstala. Mám pocit, že pokud by byl najednou provoz zprivatizován, s vysokou pravděpodobností by České dráhy tuto službu nakupovaly. Myslím si, že tohoto proběhlo od 90. let mnoho a nejsem si jistý, zda zrovna toto opatření by vedlo ke klidu v rámci železniční stanice a jednotlivých profesí,“ doplnil Netolický.

Od 1. července letošního roku by podle dostupných informací měla zaniknout depa kolejových vozidel (DKV Plzeň, Praha, Česká Třebová, Brno, Olomouc), a nově vzniknou tři a tři oblastní centra (OC) provozu a údržby. V případě provozu to budou OC Plzeň, Praha, Olomouc a v případě údržby Plzeň, Praha a Brno. Tato změna organizačního uspořádání úseku techniky, servisu a majetku skončí 1. ledna 2019, kdy se z obou odborů, tedy provozu a údržby, stanou samostatné výkonné jednotky.


Českotřebovská průmyslovka by měla být více provázána s železnicí

Hejtman se zástupci závodního výboru debatoval také o záměrech na VOŠ a SŠ technické v České Třebové, které předpokládají větší provázání s železničním provozem, a to nejen v případě dělnických, ale i strojvůdcovských profesích.

„Škola je prestižní v rámci celé republiky, ale chybí zde například železniční simulátor, který by kromě školního vyučování našel využití také pro všechny dopravce včetně Českých drah v rámci školicího střediska. Chceme vytvořit také moderní dopravní sál, který by splňoval požadavky na různá školení všech železničních dopravců,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

Pardubickenovinky.cz informovala Bc. Karolína Frýdová za Pardubický kraj.

(jv,pardubickenovinky.cz foto:arch.pk)