Svátek má: Alžběta

Regiony

Velikost textu:

Smažák s hranolky do jídelníčku ve vedrech nepatří

Smažák s hranolky do jídelníčku ve vedrech nepatří

Náš organismus potřebuje ke správné funkci a výživě bílkoviny, tuky i sacharidy. Během léta lidé často zařazují do svého jídelníčku více ovoce a zeleniny, důležité je ale nevynechávat ani přílohy a tuky.

Oblíbený smažák není v horku tím nejvhodnějším jídlem
15. srpna 2018 - 11:30

„Doporučila bych také lidem během horkých letních měsíců zařadit do stravy i potraviny s ochlazujícím efektem, které nás zároveň zasytí,“ radí nutriční terapeutka Jana Pytlíčková ze Svitavské nemocnice. Rozhovor s ní zprostředkovala serveru Pardubickenovinky.cz mluvčí Nemocnice Pardubického kraje a.s. Alena Františková.

Jaké je vhodné složení stravy během letních teplot?
Během letních teplot bych doporučovala soustředit se daleko více na komplexnost stravy. To znamená zachovat složení bílkoviny, tuky, sacharidy. Často se stává, že lidé vynechávají přílohy a pečivo a v jejich stravě je málo sacharidů. I když se jídelníček doplní ovocem a zeleninou, není to adekvátní náhrada za přílohy.

Které potraviny doporučujete z jídelníčku na čas vyloučit, a naopak které je vhodné při vysokých venkovních teplotách více zařazovat?
Během těchto teplot bych do jídelníčku zařadila více ovoce a zeleniny. Vybírat spíše zeleninu, která vyroste u nás, je schopná v našich klimatických podmínkách vyrůst, dozrát a jsme schopni ji tady regionálně připravit. Není také od věci konzumovat více čerstvé zeleniny než ji tepelně zpracovávat. Co bych vyloučila jsou smažené a velmi tučné potraviny. Například pečený bůček nebo smažák s hranolky a s tatarkou opravdu není vhodná strava pro tyto dny. Jednak to docela zatěžuje organismus, může to falešně nabudit pocit sytosti, ale přitom je to docela prázdný pokrm. Navíc způsobuje únavu, to znamená, že jakmile nastane proces trávení, člověk může být daleko více unavený, ztrácet pozornost a schopnost soustředění. V zaměstnání, kdy potřebujeme vykonávat činnost, nás unavuje už samotné teplo a ještě se vyčerpáváme trávením. Proto bych to nedoporučovala.


Jaké potraviny nás mohou zahřívat?
Jsou potraviny, které mohou navozovat pocit přehřátí nebo tepla. Hodně se tím zabývá východní medicína a východní kultury, které rozdělují potraviny na osvěžující, ochlazující, zahřívající a přímo horké potraviny. Mezi ty extrémně hřející potraviny patří chilli, ale i zázvor. Mezi zahřívající potraviny patří například paradoxně losos nebo tuňák a je to také fenykl a cibule. A mezi ochlazující potraviny, které bych doporučovala a jsou momentálně i teď u nás sezónní, patří cukety, dýně a lilek. Z ovoce jsou to bobulové plody jako maliny, ostružiny, rybízy a z mléčných výrobků jsou to třeba kefíry, jogurty, tvarohy, které mohou být v kombinaci s ovocem nebo v nějakých koktejlech zdrojem bílkovin, sacharidů i tuků. Zasytí nás i ochladí zároveň, takže je doporučuji.

S čím se ve Vaší ambulanci teď setkáváte nejčastěji?
Momentálně k nám lidé nejčastěji přicházejí kvůli zadržování tekutin v těle. Kvůli vysokým teplotám i jejich zdravotnímu stavu mají tendence zadržovat vodu a pod vlivem doporučení "hydratujte", "pijte", "je teplo, musíte zvýšit konzumaci tekutin", mají problém, že zadržují té tekutiny hodně. Objevují se u nich otoky, tekutina může být i v dutině břišní, takže mají pocit nafouklého břicha. Já jim doporučuji konzumovat potraviny, které dokážou naopak tělo zahřívat, aby alespoň pocením, když už ne močením, ze sebe tu tekutinu dostali. Samozřejmě je důležité se nepřepíjet, proto vypočítáváme doporučenou konzumaci tekutin přímo pro konkrétního člověka.

(vm, Pardubickenovinky.cz, foto: arch.)