Svátek má: Sabina

Regiony

Velikost textu:

Pro stavbu přivaděčů zbývá vyřešit výkup již jen několika pozemků

Pro stavbu přivaděčů zbývá vyřešit výkup již jen několika pozemků

Na Pardubickém kraji se uskutečnil velký kontrolní den pro stavbu přivaděčů k budoucí dálnici D35.  Jedná se celkem o osm staveb s modernizacemi silnic, jejich propojením, přeložkami nebo obchvaty sídel Zminný, Dašice, Rokytno, Vysoké Mýto, Choceň a Mostek.

Ilustrační foto
10. června 2021 - 11:30

Stavby zajišťuje Správa a údržba silnic Pardubického kraje z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) za pomoci Pardubického kraje.

„V současné době máme na většině míst dané trasy, někde jsou ještě varianty s menšími odchylkami. Od minulého kontrolního dne v prosinci loňského roku se významně k lepšímu změnila situace s výkupem pozemků, chybí nám už dořešit jen jednotky případů. Některé jsou ovlivněny třeba dědickým řízením nebo pobytem vlastníků v zahraničí. Na dvou trasách přivaděčů už probíhá záchranný archeologický průzkum – a to u Dašic a Rokytna. Tady jsme nejblíže k zahájení samotných stavebních prací,“ shrnul novinky náměstek hejtmana pro investice Roman Línek, který tento kontrolní den vedl.

„V Rokytně nic nebrání tomu, abychom na podzim předali staveniště. V květnu tam začal záchranný archeologický průzkum, na části pozemků bude pokračovat ještě po sklizni. Do té doby nabyde právní moci i stavební povolení na tento úsek,“ informoval náměstek pro dopravu Michal Kortyš.

Co se týká finančních prostředků od SFDI, vypadá to, že v dosavadní výši nebudou stačit. „Ještě revidujeme rozpočty a chceme mít co nejvíc zhotovitelů vysoutěžených, abychom měli představu, kolik nám kde přesně chybí. Například jen u obchvatu Dašic, což je největší a nejsložitější stavba, je cena o zhruba 230 milionů korun vyšší, což budeme muset se státem řešit. Celkově se v tuto chvíli pohybujeme přibližně miliardu nad prostředky, ke kterým se stát zavázal,“ konstatoval hejtman Martin Netolický.

V letošním roce začnou stavby ještě na dvou dalších místech. „Určitý posun plánu nastane při modernizaci silnice II/312 na úseku Choceň – České Libchavy kvůli rekonstrukci železničního uzlu Brandýs nad Orlicí. Správa železničních a dopravních cest tady potřebuje část této silnice pro náhradní autobusovou přepravu, proto letos zahájíme jen zbylou část tohoto úseku. Letos chceme zahájit také modernizaci silnice II/360 od konce města Litomyšl do Sloupnice. Tady už máme stavební povolení a soutěžíme dodavatele. I v tomto případě je ovšem projektantská cena vyšší, než byl původní předpoklad,“ sdělil Línek.

Parní vlaky budou brázdit Králicko celé léto

V přípravě jsou i další přivaděče, které se budou stavět v následujících letech. „Stát slíbil zprovoznit část dálnice Opatovice - Časy do konce letošního roku, ale vzhledem k tomu, že jde pouze o jeden krátký úsek, nepočítáme s významným dopadem na dopravu v kraji. Návozovou trasu na stavbu dálnice chceme řešit průtahem Rokytna a přes Bohumileč. V Rokytně tedy bude na podzim velký stavební ruch včetně obecní stavby dešťové kanalizace. Myslím, že řada omezení odradí z této trasy těžkou nákladní dopravu,“ dodal Michal Kortyš.  

Věž hradu v Tuchorazi reprezentuje architekturu z doby Jiřího z Poděbrad

Pardubickénovinky.cz informoval Dominik Barták, tiskový mluvčí Krajského úřadu Pardubického kraje.

(jv,pardubickenovinky.cz,foto:pk)