Svátek má: Bohuslav

Regiony

Velikost textu:

Most přes Labe u Přelouče se definitivně uzavřel

Most přes Labe u Přelouče se definitivně uzavřel

V pondělí se definitivně uzavřel pro veškerou dopravu most přes Labe mezi Valy a Mělicemi na Pardubicku. Most je vojenské provizorium Bailey Bridge z 2. světové války.

Chodcům slouží provizorní lávka
14. srpna 2019 - 11:30

Pro pěší spojuje po dobu stavby oba břehy v pondělí otevřená dočasná bezbariérová pěší lávka. Za rok zde vyroste nový moderní silniční most, který nebude překážkou ani pro lodě plující v budoucnu až do Pardubic ani pro průchod povodní.

Původní most přes Labe mezi Valy a Mělicemi u Přelouče na silnici III. třídy č. 32219 se uzavřel v pondělí 12.srpna a stavbaři jej začali postupně rozebírat. Jedná se o vojenské provizorium Bailey Bridge z 2. světové války, které spojovalo oba břehy pro pěší a cyklisty i pro provoz osobních automobilů. Automobily jezdí již od 11. června objížďkou, pro pěší 12.srpna slouží nová provizorní lávka šířky 2 m z ocelových nosníků s dřevěnou mostovkou. I po dobu stavby tak budou mít občané z Mělic nepřetržitě k dispozici spojení na vlak a autobus do obce Valy a oba břehy tak nebudou odříznuty.


„Starý most měl jen nízké a úzké pole pro plavbu lodí, po dokončení strategického projektu splavnění Labe do Pardubic by tak neumožňoval bezpečnou plavbu moderních lodí. Zároveň je most ve špatném technickém stavu a Pardubický kraj jako majitel mostu proto přispěl ze svého rozpočtu na stavbu nového,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR jako investora stavby. „V neposlední řadě se odstraní i překážka povodním, protože nový most svou délkou 196 m více než dvojnásobně rozšíří prostor pro průchod velkých vod záplavovým územím,“ dodal.


Bezprostředně po demontování dosavadního mostu začnou pracovníci zhotovitele, jímž je Společnost Valy – Mělice, SMP – METROSTAV, montovat most nový. Konstrukce bude ocelová s obloukem přes hlavní pole typu tzv. Langerova trámu. Z jednotlivých dílů se bude most sestavovat na Mělické straně a po částech vysouvat přes řeku. Během výsunu bude konstrukce podepřena pomocnými věžovými bárkami v korytě Labe, které se po dokončení odstraní a v řece pak nebude pohyb lodí ani proudění vody omezovat žádný pilíř. Vybetonovaná mostovka šířky 14 m ponese dvoupruhovou komunikaci i oboustranné chodníky pro pěší a cyklisty šířky 2,50 m. Do provozu bude stavba uvedena v červnu roku 2020.

Celkové náklady dosahují 252 mil. Kč a ze 77 % stavbu financuje Státní fond dopravní infrastruktury, zbývající část hradí Pardubický kraj.

Pardubickenovinky.cz o celé záležitosti informoval Jan Bukovský, tiskový mluvčí Ředitelství vodních cest ČR.

(vm, Pardubickenovinky.cz, foto: ŘVCČR)