Svátek má: Zlata

Regiony

Velikost textu:

Kraj chce letos investovat 3,5 miliardy korun

Kraj chce letos investovat 3,5 miliardy korun

Pardubický kraj vloni dokončil stavby za více než 2,2 miliardy korun. Letos i navzdory krizi plánuje proinvestovat až 3,5 miliardy korun.

Ilustrační foto
19. února 2021 - 11:30

Velkou část z toho ovšem zaplatí evropské fondy, celkem 2,4 miliardy, o dalších dotacích se jedná. Největší objem projektů je v dopravě včetně dálničních přivaděčů, dále pak ve zdravotnictví a v kultuře.

„V letošním roce předpokládáme investice přesahující 3,5 miliardy korun, což je částka, která téměř dosahuje daňové příjmy kraje v daném roce. Je proto jasné, že potřebujeme využít finance z evropských zdrojů, Státního fondu dopravní infrastruktury, ale potřebujeme zapojit také úvěr Evropské investiční banky. Nastává období krize a daňové příjmy nejsou tak vysoké, jak jsme plánovali, a proto se při financování investiční činnosti, která je pro obnovení ekonomiky celé republiky nezbytná, neobejdeme,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

„Samozřejmě v současné době nikdo neví, jak se bude vyvíjet epidemická situace a její dopady na veřejné rozpočty. Proto při řízení investic kraje počítáme s tím, že se podle odsouhlasených priorit některé z nich mohou mírně posunout v čase. Rozhodně je ale shoda na tom, že je nebudeme rušit. V posledním půlroce také stoupla inflace a s ní i ceny stavebních prací o 1,2 procenta, což jsme promítli do projektových cen u všech připravovaných akcí. U vysoutěžených investic je ale cena zafixována uzavřenými smlouvami,“ řekl náměstek pro investice a kulturu Roman Línek.

Kraj se úspěšně snaží co největší možný podíl investic uplatňovat ve výzvách evropských fondů. „V letošních investicích se díky výraznému podílu evropských fondů daří multiplikovat finanční zdroje kraje ve všech oblastech, v největší míře jsou zastoupeny v dopravě, kde činí přes jednu miliardu korun, a s téměř jednou miliardou počítáme ve zdravotnictví. V příštích letech by pak měly evropské projekty dále posilovat a ve své struktuře ve zdravotnictví dokonce převážit. Nalézání zdrojů také mimo rozpočet kraje je zvláště v této zvláštní době pro rozvoj kraje zásadní,“ sdělil radní pro regionální rozvoj a evropské fondy Ladislav Valtr.

Mezi největší stavby v oblasti dopravy se v letošním roce řadí například stavby související s dálnicí D35. „Jedná se například o napojení silnice II/322 na D35 u Dašic, přeložku silnice II/322 v úseku Černá za Bory – Dašice, propojení D35 a I/35 v úseku Rokytno – Býšť nebo silnici II/360 z Litomyšle do Ústí nad Orlicí,“ uvedl náměstek hejtmana Michal Kortyš. Mezi další stavby, které by měly být v letošním roce realizovány, patří řada silnic spolufinancovaných z evropských fondů v rámci Integrovaného regionálního operačního programu. Mezi nimi jsou například modernizace silnic II/337 Seč – Třemošnice, II/343 Vršov – Seč, II/322 Kojice či II/371 Jevíčko – Jaroměřice. Další stavby zajišťuje krajská Správa a údržba silnic Pardubického kraje. „Naši silničáři řeší například modernizaci silnice III/35724 z Borové u Poličky do Oldříše nebo modernizaci silnice II/211 v Lázních Bohdaneč, která byla v loňském roce vyřazena z kategorie silnic I. třídy a stala se silnicí v majetku kraje,“ sdělil Kortyš.

Kromě výstavby centrálních urgentních příjmů v Orlickoústecké a Pardubické nemocnici a výstavby nemocnice následné péče v Moravské Třebové bude letos kraj investovat i do dalších zdravotnických zařízení. „Budeme pokračovat v zateplování některých zdravotnických objektů. Kromě jiného chceme letos vyměnit střešní krytinu na monobloku Litomyšlské nemocnice a rekonstruovat stravovací provoz a také spalovnu nebezpečných odpadů v Pardubické nemocnici,“ konstatovala náměstkyně hejtmana pro zdravotnictví Michaela Matoušková.



V kultuře pokračují dva velké evropské projekty z loňského roku na Zámku Pardubice a v Automatických mlýnech. Za dohledu památkářů se provádí také oprava pláště jedné z budov Krajského úřadu. „Od loňského roku opravujeme historickou fasádu památkově chráněné budovy „B“ našeho úřadu. To je budova navržená téměř před sto lety architektem Ladislavem Machoněm. Stavebně-historický průzkum zjistil, že omítka je už na betonovém podkladu velmi nedostatečně ukotvená a obklad drží jen díky spárovací hmotě.  Keramické obklady musí stavební firma celé obměnit. V současné době je po odsouhlasení správného odstínu památkáři vyrábí firma Brispol, nástupce stejného podniku v Kadani, který za první republiky vyráběl původní obklady. Kromě toho repasujeme všechna okna a opravujeme omítku. Hotovo by mělo být koncem letošního roku,“ informoval Roman Línek.

Pardubickenovinky.cz informovala PhDr. Zuzana Nováková za Pardubický kraj.

(jv,pardubickenovinky.cz foto:arch)