Svátek má: Michaela

Regiony

Velikost textu:

Kraj chce jednat se státem o navýšení finančních prostředků

Kraj chce jednat se státem o navýšení finančních prostředků

Pracovní skupina Pardubického kraje pro výstavbu přivaděčů k dálnici D35 se sešla k pravidelnému kontrolnímu dni.

Ilustrační foto
4. října 2021 - 11:30

V jeho průběhu došlo k aktualizaci informací o průběhu každé ze staveb, a to především z hlediska finančního, postupu přípravy a realizace. Oproti uzavřenému memorandu z roku 2006, aktualizovaného v roce 2017, je předpokládaná hodnota všech staveb o miliardu korun vyšší.

„Po dokončení modernizace silnice z České Třebové do Litomyšle pokračuje modernizace silnice II/360 z Ústí nad Orlicí do Litomyšle. Na průtahu Litomyšle zahájili práce vlastníci infrastruktury, na které naváže v příštím roce rekonstrukce silnice. V letošním roce pak předpokládáme, že se nám podaří dokončit modernizaci úseku z Litomyšle do Němčic a rekonstrukci opěrné zdi za obcí Řetůvka. Celkově nás tato silnice vyjde na 137 milionů korun bez daně,“ řekl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš.

Také v dalších připravovaných stavbách dochází k posunům v rámci příprav. Jednou z těchto silnic je napojení silnice II/312 na D35 MÚK Vysoké Mýto – západ. Před 14 dny bylo vydáno závazné stanovisko k posouzení vlivu stavby na životní prostředí „EIA“.

„Z navrhovaných tras vedení komunikace okolo města Choceň byla upřednostněna takzvaná modrá varianta, kterou preferovalo město Choceň. Tato stavba patří mezi finančně nejnáročnější a je rozdělena na tři etapy: obchvat Vysokého Mýta s vyústěním před Chocní, obchvat Chocně a mostní objekty. V současné době na krytí této stavby chybí téměř 660 milionů korun,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast investic Roman Línek.

Právě finanční stránka budování přivaděčů by měla být tématem dalších jednání kraje se státem. „Když jsme v roce 2017 podepisovali aktualizaci memoranda se státem, tak jsme na sebe převzali obrovské břemeno v podobě výstavby dálničních přivaděčů. To by měla být primárně záležitost státu. Ten nám přislíbil částku 2,7 miliardy korun. Tato částka vznikla valorizací ceny stavby pořízené státem před 30 lety. Obtížně předvídatelné jsou například náklady na záchranný archeologický průzkum, který činí u obchvatu Dašic částku převyšující 80 milionů korun, u obchvatu Rokytna přes 40 milionů korun. V průběhu projektování jednotlivých staveb a blížící se výstavbě se ukazuje, že tyto prostředky nebudou dostačovat. Chceme proto po parlamentních volbách otevřít debatu o navýšení této částky, protože jinak nebudeme schopni z vlastních zdrojů některé úseky financovat,“ řekl hejtman Martin Netolický, který je zodpovědný za finance a rozpočet kraje.



Výrazný nárůst ceny se týká také napojení silnice II/322 na D35 MÚK Dašice. „Podařilo se nám uzavřít dohodu o vstupu na pozemky soukromého vlastníka tak, abychom mohli dokončit archeologický průzkum. To by mohlo být na přelomu dubna a května příštího roku. Finančně se však v rámci této stavby dostáváme na více než dvojnásobek, jelikož aktuální cena díla dosahuje 560 milionů korun, zatímco v roce 2017 byla vyčleněna memorandem částka 248 milionů korun bez daně. Obecně je možné říci, že nás v rámci staveb drtí ceny za záchranný architektonický výzkum,“ řekl náměstek hejtmana Michal Kortyš.





Pardubickénovinky.cz informoval Dominik Barták, tiskový mluvčí Krajského úřadu Pardubického kraje.

(jv,pardubickenovinky.cz,foto:arch.kú)