Svátek má: Magdaléna

Regiony

Velikost textu:

Hejtman přislíbil Třemošnici pomoc při opravě hradu Lichnice

Hejtman přislíbil Třemošnici pomoc při opravě hradu Lichnice

Druhou zastávkou hejtmana Martina Netolického v rámci čtvrtečního výjezdu po regionu byla Třemošnice.

Hejtman Netolický na jednání v Třemošnici
8. července 2019 - 17:13
(Komerční sdělení)

V Třemošnici nejprve jednal se starostou Miroslavem Bubeníkem a následně navštívil krajské učiliště a společnost DAKO-CZ. Se starostou hovořil nejen o dopravní infrastruktuře, ale také záležitostech z oblasti kultury či zdravotnictví.

Starostu Miroslava Bubeníka zajímal především plán kraje na rekonstrukci silnice II/337 se zaměřením na úsek ze Seče do Třemošnice a dále do Ronova nad Doubravou. „Projekt v rámci 70. výzvy IROP byl velmi projekčně náročný a původně se zdálo, že se ani nedostane do alokace celé výzvy. Po velkém úsilí a navýšení výzvy očekáváme podání žádosti na úsek z Třemošnice do Ronova po vydání stavebního povolení na podzim letošního roku. V případě úseku ze Seče do Třemošnice jsme před zahájením soutěže na zhotovitele stavby," uvedl hejtman Martin Netolický, který starostu ujistil, že je jednoznačně zájmem kraje, aby byla celá trasa dokončena. Poslední takto rozsáhlá investice zde byla před 40 lety v rámci příprav na cyklistický Závod Míru.

Hejtman se zajímal také o zabezpečení železničního přejezdu u zastávky Žlebské Chvalovice, kde je poměrně velká frekvence především nákladních vlaků. „V rámci železniční dopravní obslužnosti mohu jednoznačně deklarovat, že nebudeme rušit vlakové spoje z Čáslavi až do Třemošnice. Žádné optimalizační myšlenky rozhodně nehrozí," sdělil hejtman Netolický.

 


Berlova vápenka a Lichnice

Jednou z dominant okolí Třemošnice je jednoznačně Berlova vápenka s muzeem, které ročně navštíví přes čtyři tisíce turistů. Zatímco v malé vápence vzniklo muzeum, její větší část chátrá a v nejbližších letech bude nutné její zabezpečení. „Pro příští programové období evropských fondů lze předpokládat, že by bylo možné čerpat na obdobné aktivity v rámci rozvoje cestovního ruchu. Na konkrétní rozsahy a spolufinancování je však samozřejmě ještě brzy," řekl hejtman Netolický.

Ještě navštěvovanější je zřícenina hradu Lichnice s více než 20 tisíci návštěvníky ročně. Starosta informoval hejtmana o nutnosti zabezpečení vstupní brány za přibližně 3,5 milionu korun a vybudováním parkoviště pro návštěvníky. Hejtman přislíbil starostovi krajskou pomoc při záchraně a zabezpečení vstupního objektu.

Město Třemošnice

První písemná dochovaná zmínka o Třemošnici je z roku 1564 v Deskách zemských. Rok 1610 byl pro Třemošnici velmi důležitý. Syn Albrechta, Zikmund Robmháp, přesunul své sídlo z hradu Lichnice právě do Třemošnice, kde vybudoval tvrz v místě nynějšího zámečku. Pro Třemošnici byl důležitý rok 1816, kdy Jan Josef Zvěřina zakládá železárny Hedvikov, což byl počátek průmyslové výroby v Třemošnici. S tím souvisel příliv nových obyvatel a výstavba infrastruktury. Po válce byl závod zestátněn a přejmenován na KOVOLIS. V roce 1967 se rozrostl o nový závod DAKO. V roce 1994 získala obec statut města.

Pardubickénovinky.cz informoval Mgr. Dominik Barták, tiskový mluvčí Pardubického kraje.

(jv,pardubickenovinky.cz,foto:pk)